b_270_270_16777215_0_0_images_21_doopvont.jpg

Kázání bratra patriarchy Tomáše Butty na 2. adventní neděli. Biblický text Lukášovo evangelium 3,1-6.

S dobou adventu je spojena postava Jana Křtitele, který křtil lidi v řece Jordán. Jan je dosvědčen ve všech čtyřech evangeliích – Matoušově, Markově, Lukášově i Janově. Je zmiňován i v knize Skutky apoštolů, kdy o něm ve svých kázáních mluví apoštol Pavel: „Z Davidova potomstva dal Bůh Izraeli podle svého slibu Spasitele Ježíše. Před jeho vystoupením kázal Jan všemu izraelskému lidu, aby se odvrátili od svých hříchů a dali se pokřtít“ (Sk 13, 23-24). A v jiném kázání hovoří apoštol Pavel o Janu Křtiteli takto: „Jan křtil ty, kteří se odvrátili od svých hříchů, a vybízel lid, aby uvěřili v toho, který přijde po něm – v Ježíše“ (Sk 19,4). Úkol Jana Křtitele, který hraje významnou roli v biblických dějinách spásy, je zřejmý: křtí vodou a volá: „Dejte se pokřtít.“

Jan tedy nejprve vybízel k tomu, aby se lidé dali pokřtít, a ty, kteří za ním přišli, ponořoval v rámci křestního rituálu do řeky. Zřejmě procházel s nimi vodou Jordánu, aby byli obmyti, očištěni, aby byli připraveni na příchod Božího království.

Adventní čtení o Janu Křtiteli je důvodem, abychom se zamýšleli nad významem křtu. Vždyť křest je jedním ze sedmi svátostných obřadů – křest, biřmování, pokání, večeře Páně, manželství, útěcha nemocných a kněžství. Je to vlastně první svátost, která předchází všechny ostatní. Vždyť Ježíš vyslal apoštoly, jak kázat a učit, tak také křtít (Mt 28,19-20).

Křest je tím, že se z člověka stává křesťan. Do Kristovy církve se dostáváme přijetím křtu. Do konkrétní organizované církve vstupujeme jako její členové tehdy, když přijmeme svátost křtu anebo přistoupíme jako pokřtění v jiné církvi. Ale křest se nemá opakovat, je jedinečný, je jeden, jak se zpívá ve známé písni: „Jeden Pán, jedna víra, jeden křest pojí nás …“ (Zpěvník CČSH č. 335).

Jenomže i svátost křtu se pro někoho může stát něčím formálním, čemu nepřikládá zvláštní význam. Je jenom jedním z mnoha nedodržených slibů, zvyklost z minulosti, na kterou jsme zapomněli a svým myšlením a stylem života odporujícím křesťanským zásadám ji můžeme podhodnocovat.

Vraťme se však vnitřním pohledem k Jordánu. Ti, kteří přicházeli za Janem, museli svůj křest velmi intenzívně prožívat. Křest má z hlediska biblického pozadí mnohovrstevnou symboliku, jakou je záchrana stvoření po potopě, nová cesta Izraelců mořem z otroctví ke svobodě, výhled k nové, Bohem darované, zemi po přejití Jordánu. Především to bylo u současníků Jana Křtitele spojeno s touhou po novém lepším životě, který může člověku i celému lidu darovat jen Bůh sám. Ale byli i takoví, kteří to brali jen jako povrchní, vnější a chvilkovou záležitost, aniž by se Janovo naléhavé poselství dotklo jejich srdcí. I taková úžasná skutečnost jako je křest, kterým nám Bůh pootvírá dveře do svého království, může být zmarněna.

Křest je důležitá událost v našem životě, ať již jsme byli pokřtěni jako děti, obklopeni láskou blízkých, nebo v dospělosti z našeho vědomého rozhodnutí. Myslíme na toho, kdo nás křtil, který to byl bratr farář nebo sestra farářka a nechceme je zklamat. Ale důležité je, že jsme odpovědni vůči Bohu, vůči Ježíšovi. On nás bere pod svoji moc a ochranu, když se stáváme jeho učedníky. On je tím, kdo nás křtí, kdo koná v pravém slova smyslu svátost, dotýká se nás svou svatostí a očišťuje celého člověka. Kněz koná vnější úkony, ale vnitřní proměnu působí Kristus. Jak to věděl i Jan Křtitel, když lidem, které křtil, říkal: „Já vás křtím vodou, ale za mnou přichází někdo silnější a mnohem mocnější a ten vás bude křtít Duchem svatým“ (L 3,16). – V jedné náboženské obci jsme nedávno děkovali za nově vyhotovenou křtitelnici. Vyhotovil ji jeden bratr z velkého kmene stromu. Když jsme za křtitelnici děkovali při bohoslužbě, také jsme se modlili za nové křtěnce. A skutečně přicházejí lidé a touží po křtu. Například mladá rodina, chce dát pokřtít své dítě. A mladý muž se už delší dobu rozhodoval, že by se chtěl nechat pokřtít. Nyní vyslovil své přání a připravuje se již k této svátosti. K přijetí křtu je důležitá příprava. Jan křtil bez přípravy, která by trvala delší dobu. Lidé tehdy prožívali naléhavost situace. Dnes je pro přijetí této svátosti potřebné znát alespoň základy křesťanství: Desatero, Krédo, modlitbu Páně. To bylo požadováno v církvi od starověku, ale znovu to zdůrazňovali Hus, Luther i Komenský. Ale důležitá je příprava vnitřní – příprava našeho nitra, svědomí a srdce, kterého se dotýká Boží hlas volající nás k proměně v lásce.

Jan Křtitel hlásal křest na odpuštění hříchů. Boží milost ve křtu smazává všechno to zlé a špatné, co člověk činil v rozporu s Boží vůlí. Tím, kdo odpouští, smazává hříchy a všechnu špatnost, je Bůh. Člověk to má dokázat ve víře přijmout a věřit tomu. Ale co když člověk – pokřtěný křesťan sejde z cesty a vzdálí se Bohu. Má možnost se však vrátit, neboť milost křtu trvá. Volání Jana Křtitele je pro někoho výzva, aby uvažoval o křtu a přijal ho. Pro jiné z nás zase znamená, abychom se na svůj křest rozpomenuli a znovu zatoužili po Boží blízkosti. Nás všechny Jan volá k proměně, obnově a otevřenosti vstříc Božímu království, které k nám s Kristem přichází. Ať tento hlas nepřeslechneme.


Nejnovější z ccsh.cz

  • Tradice nebo změna? Zamyšlení nad epištolou Timoteovi 3,14-4,5

    30.10.2025, 11:12:58

    Tradice nebo změna? Zamyšlení nad epištolou Timoteovi 3,14-4,5 (ČZ 44/2025) Jsou dva druhy lidí. Ti, kteří hledají nové cesty, inovátoři, objevitelé, troufalci, a pak jsou ti, kteří považují za svůj úkol strážit poklad, aby se s ním něco nestalo.

    Číst dál...
  • Smrtí to nekončí pro nikoho

    30.10.2025, 07:59:57

    Smrtí to nekončí pro nikoho (ČZ 44/2025) Prvního dne po sobotě, za časného jitra, přišly k hrobu s vonnými mastmi, které připravily. Nalezly však kámen od hrobu odvalený. Vešly dovnitř, ale tělo Pána Ježíše nenašly.

    Číst dál...
  • „Přenechte půdu živým!“

    30.10.2025, 07:36:27

    „Přenechte půdu živým!“ Kremace v Evropě spadá do mladší doby bronzové - lidé kultury popelnicových polí. Osvícenství podnítilo rozvoj a šíření myšlenky spalování mrtvých, kdy na počátku stál lord Byron, který spálil tělo svého přítele básníka P. B. Shelleye, zemřelého v roce 1822.

    Číst dál...
  • NEsmrtelný

    29.10.2025, 09:16:42

    NEsmrtelný (ČZ 44/2025) Po klinické smrti, prožité ve vrtulníku, který mě odnášel po havárii na kole s frakturou lebky na střechu Vojenské nemocnice, už vím, že smrt je černý velbloud, který klečí u bran věčnosti každého z nás.

    Číst dál...
  • Sto let sboru v Králově Poli aneb první chrám po památném sněmu srpnovém

    29.10.2025, 08:41:35

    Sto let sboru v Králově Poli aneb první chrám po památném sněmu srpnovém (ČZ 44/2025) Není mnoho čísel Českého zápasu, v nichž bychom nepřinesli zprávy z dění v našich sborech a náboženských obcích, ve městech, i těch venkovských, případně se nezastavili u jejich kulatých narozenin.

    Číst dál...
  • Požehnaná neděle v Českém Dubu

    29.10.2025, 08:28:19

    Požehnaná neděle v Českém Dubu (ČZ 44/2025) Neděle 12. října byla pro náboženskou obec CČSH v Českém Dubu významná a skutečně požehnaná. Připomínali jsme si totiž 80. výročí působení naší církve ve stávající budově.

    Číst dál...

Další aktuality pokračují na ccsh.cz